برگزاري كارگاه كشوري روش لقاح آزمايشگاهي و انتقال جنين در مركز آي بي اف  يزد

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد و جنين‌شناس مركز تحقيقاتي درماني ناباروري يزد از برگزاري كارگاه كشوري روش لقاح آزمايشگاهي و انتقال جنين در موش آزمايشگاهي به ميزباني اين مركز درتيرماه‌ جاري خبر داد.

دكتر علي رضا طالبي ضمن بيان اين مطلب، خاطرنشان كرد: اولين فرآيند موفقيت‌آميز لقاح آزمايشگاهي بر روي موش در سال 1964 ميلادي به انجام رسيد و متعاقب آن ‌موش آزمايشگاهي به عنوان يكي از مناسب‌ترين حيوانات در زمينه‌ي تحقيقات توليد مثل از جمله كلونينگ، سلول‌هاي بنيادي،‌ ترانسژنيك و ژن درماني در آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي مورد استفاده قرار گرفت.

وي تصريح كرد:‌ با عنايت به پيشرفت‌هاي تحقيقات در زمينه‌ي توليد مثل در ايران، مركز تحقيقاتي و درماني ناباروري به عنوان قطب علمي ناباروري كشور با همكاري انجمن باروري و ناباروري ايران در نظر دارد اقدام به برگزاري كارگاه عملي روش لقاح آزمايشگاهي و انتقال جنين در موش آزمايشگاهي طي روزهاي 25 و26 تيرماه سال جاري نمايد.

دكتر طالبي هدف از برگزاري اين كارگاه را آشنايي با بيولوژي توليد مثل در موش،‌ ژروسه آسپيراسيون اسپرم و تخمك، عمل لقاح و تقسيمات كليواژي در آزمايشگاه، تكنيك انتقال جنين به رحم،‌ آماده سازي محيط كشت،‌ رنگ‌آميزي گامت و جنين، ارزيابي كيفي گامت و جنين ذكر كرد.

وي همچنين ابراز اميداروري كرد؛ محققين و متخصصين آي بي اف  با حضور در اين كارگاه و انجام آزمايشات بر روي حيوانات آزمايشگاهي و انجام كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين زمينه، نهايتاً به نتايج مطلوبي در جهت رفع مشكلات ناباروري در انسان‌ها دست يابند.

اين جنين شناس مركز تحقيقاتي درماني ناباروري يزد در خصوص لقاح وانتقال جنين موش آزمايشگاهي ابراز داشت: در روش لقاح آزمايشگاهي و انتقال جنين در موش آزمايشگاهي، ‌اسپرم از حيوان نر و تخمك از حيوان ماده عرضه مي‌شود و سپس با يك سري دارو حيوان ماده تحريك به تخمك گذاري مي‌گردد. بعد از ايجاد تخمك و قرار گرفتن در محيط كشت،عمل لقاح صورت مي‌گيرد و نهايتاً اسپرم وارد تخمدان شده و تبديل به جنين مي‌گردد.

وي افزود: ‌بعد از طي مراحل فوق جنين در مرحله كشت نگه داشته مي‌شود، تا اينكه به جنين چند سلولي با نام بلاستوسيست تبديل شود و در نهايت به رحم موش مادر انتقال پيدا مي‌كند.

دكتر طالبي در پايان با اشاره به استقبال زياد محققان كشورمان از اين كارگاه، گفت: به لحاظ تكميل ظرفيت اين كارگاه، در نظر است همين كارگاه در ماه‌هاي مرداد و شهريور سالجاري و در صورت نياز در مهرماه نيز مجدداً تكرار گردد.

گفتني است، علاقه‌مندان و محققان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت

 «WWW.YAZDIVF.ORG»

 مراجعه نمايند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا